VÍTEJTE NA MAUI

Stojíte ve 3 080 m. n. m. a ze všech stran vás obklopuje nádhera sopečného pohoří Haleakala. Kolem vás neskutečné barvy - červená, hnědá nebo se nám to jen zdá? Nejvyšší bod, kam kdy vyjíždíme na kole. Po závěrečném stoupání k meteorologické stanici jsme rádi, že už je konec ... Spoustě lidem myslím připadáme jako blázni, auta podřazují, my už nemáme kam . Ale ta dřina stojí za to.

Po deseti dnech ježdění v trailech kanadských Skalistých hor, v Jasperu a Banffu odlétáme více než čtyři tisíce kilometrů od pobřeží severní Ameriky, na ostrov Maui, považovaný za nejkrásnější z havajského souostroví.

Po šesti hodinách letu z Vancouveru přistáváme na ostrově Maui v městečku Kahului. Najímáme si auto a za hodinku už jsme v Papakea resortu na západní části ostrova pár kilometrů severně od městečka Lahaina. Přijíždíme sice za tmy, ale vše se nám tu zdá nádherné, Pacifik bouří, vítr fičí, ptáci zpívají a my už se nemůžeme dočkat, až bude ráno a budeme v sedle kola. Čeká nás devět dnů na ostrově, kde za hodinku vyšplháme ze subtropického do subarktického pásma, projedeme dokonale zelené západní pobřeží, vyjedeme do drsného vnitrozemí s nečinnou sopkou Haleakala, spatříme nádheru jižních pláží, kde surfaři čekají na tu správnou vlnu.... A pak se jdeme večer projít bosými nožky v písku a musíme uskakovat, abychom nezašlápli ty stovky krabíků, co se právě probudili. A vířivka pod širým nebem po více než 120 km .. A ti výborní rozinkoví šneci... Tak taková je Maui.

Ale teď pěkně popořádku.

Probouzíme se do slunnného havajského dne. Jsme pozváni na havajskou snídani, kterou nemůžeme odmítnout. Více než ale o snídani šlo o prezentaci místní agentury, která pořádá komerční výlety do okolí. Nic pro nás. Po pár minutách nenápadně mizíme a první naše vyjížďka vede jižně od městečka Lahaina. Sice jedeme po hlavní silnici, ale cyklisté zde mají výsadní postavení, auta se vyhýbají neskutečným obloukem, v zatáčkách zastavují a čekají až vysupíme na kopec a či přehledné místo a mohou bezpečně projet. Během celého týdne nenarazíme na silnici, kde by nebyl vyhrazený pruh pro cyklisty. Po dvaceti kilometrech se snažíme zapadnout na trail mimo silnici, zkoušíme několik odboček, ale tu správnou podle instrukcí na webu ne a ne najít. Tak ve vedru padáme pod první palmu, která nám přichází do cesty. Po krátkém odpočinku se vydáváme směr Papakea a skáčeme do Pacifiku. Nádhera, průzračné moře, bílý písek, jen si jaksi neráčíme všimnout korálových útesů a vylézáme z moře sedření snad úplně všude....

Druhý den nás čeká náročné stoupání do již zmíněného pohoří Haleakala. Nakládáme kola do auta, parkujeme před mýtnicí na Crater road ve 2 000 m. n. m., začíná přituhovat, do batohu balíme návleky na ruce, návleky na nohy, pertexku, dlouhé rukavice, vše se bude při sjezdu hodit. Čeká nás dvacet kilometrů stoupání do nadmořské výšky 10 000 feetů. Je to dřina, ale po dvou hodinkách jsme nahoře. Necháváme kola na parkovišti a obcházíme všechny přístupné vyhlídky. Je to nádhera, neskutečně jiný svět. Takové barvy známe jen z průvodců a obrázků. Nemůžeme se nabažit. Po dvou hodinkách je ale čas vydat se na sjezdík, vítr se přiostřuje, začíná pršet, ve 3 080 m. n. m není více než 10 stupňů, těch dvacet kilometrů se zdá být nekonečných. Mít tak zimní výbavu .... Při dojezdu k autu nemůžeme ani pohnout prstem. V autě topíme a rozmrzáme až na pobřeží.

Nemůžeme opustit Maui a nesestoupit do sopečnému kráteru. Tentokrát se k sopce Haleakala vydáváme autem a bez kol. Čeká nás trek okolo sopečného kuželu Kaluu o Ka OO. V písku zvládáme 13 km, 600 m převýšení a jsme barvám nečinné sopky ještě blíže. Nádhera, pořád jen fotím. Klesání je pohodové, lidičky co stoupají proti nám se ale moc neusmívají. Říkáme si, proč. Při výstupu k observatoři to máme podobně. Jsme rádi, že jsme u auta. Nasedáme a opět za tmy dojíždíme na pobřeží.

Po jednodenním lenošení na pláži se pátý den chystáme objet západní výběžek ostrova Maui, prvních pár kilometrů se neuvěřitelně táhne, jedeme hodně po hlavní silnici a proti větru. Jakoby mávnutím kouzelného proutku se hlavní silnice mění na silničku a po autech ani památky. Silnička se příjemně houpe, žádné domečky, žádné pláže, jen pár havajčanů, co u silnice nabízí místní produkty či výlet bárkou na přilehlé malé ostrůvky. Všude je krásně zeleno jako v botanické zahradě, místy mě krajinka připomíná Anglii. Jaký kontrast oproti vyhaslé sopce vzdálené jen desítky kilometrů. Míjíme The Hawaii Nature Century Iao Valley a dále rychlostí blesku po větru dojíždíme do Papakea resortu. Neplánovaných, leč krásných 120 km a 1100 m převýšení.

Poslední naše výlety směřovaly na nádherné jižní pláže v blízkosti městečka Makena. Jemný písek, široko daleko ani živáčka, průzračné moře a divoké vlny.

S Maui jsme se rozloučili nekonečným stoupáním z městečka Lower Pä´ia na severu ostrova přes Makawao do Makawao Forest Reserve, přírodní rezervace, kde končí silnička a za nepřístupný plot už mají přístup jen bandité.

Na Maui jsme strávili krásných 9 dnů, bílé písečné pláže v Tichém oceánu, divoce rozeklané a zelenající se horské hřbety, tajemná měsíční krajina, klikatící se silničky - nádhera, která se nám vryje do paměti na pěknou řádku let...

NÁRODNÍ PARKY KANADY

NÁRODNÍ PARK JASPER

Na kole skrz naskrz národním parkem Jasper. Celkem dřina, ale stálo to za to.

Městečko Jasper leží v srdci stejnojmenného národního parku. Příjemné horské městečko. V Národním parku Jasper najdete to nejlepší z kanadské přírody a skutečně zajímavá místa - krásné hory, ledovcové oblasti, průzračná jezera, vodopády nebo horké prameny.

Columbia Icefield leží v jižní části národního parku. Jedná se o nejpřístupnější ledovcovou oblast ve Skalistých horách. Ke Columbia Icefield se můžete dostat pěšky nebo polárním vozidlem, které vás za poplatek doveze na ledové pole a zpět.

Maligne Canyon je kaňon hluboký 50 metrů .

Jezero Maligne Lake - oblíbené jezero, které je zvláště vyhledávané kvůli ikonickému Spirit Islandu, ke kterému se můžete nechat dovést lodí či si pronajmout kanoi a sami sem pádlovat. Okolo jezera vede také 3 km dlouhý okruh.

Athabssca Falls - krásné výhledy na majestátní vodopády.